Jak vyvážit motocyklové kolo na statické vyvažovačce

Výhody vyvážených kol asi není třeba nějak dlouze rozebírat - klidné a bezpečnější řízení, snížení vibrací, eliminace kmitání řidítek při vyšších rychlostech atd.

V dnešní době máte prakticky 2 možnosti jak kola vyvážit. Buď zajedete do pneuservisu a necháte si kola vyvážit u někoho, kdo se tím živí, nebo si pořídíte ruční vyvažovačku a s trochou cviku si kola vyvážíte sami doma za pár minut jen za cenu závažíček.

 

Jak funguje ruční vyvažovačka

Všechny ruční statické vyvažovačky kol fungují na jednoduchém principu a to tak, že středem kola se provlíkne buď osa přesného průměru nebo se na menší ose vystředí kolo s pomocí kuželů a následně se celá tato sestava položí na ložiska vyvažovačky. Pokud máte kolo správně upnuté a ložiska vyvažovačky mají jemný chod, kolo se točí v ložiskách vyvažovačky a reaguje i na velmi malé změny závaží 1-2g

Princip vyvážení je pak následující. Kolo se samovolně otočí nejtěžším místem dolů a na protější (tedy horní) konec se umístí odpovídající množství závaží. Horní místo si označíte třeba páskou nebo fixem a zkusíte nalepit první závaží. Kolo otočíte o 90 stupňů, pustíte a necháte fungovat gravitaci - tedy před puštěním máte nejtěžší místo vodorovně s nejlehčím. Pokud se začne kolo vracet nejtěžším místem dolů, dali jste závažíček málo, pokud naopak jde nejtěžší místo vzhůru a padá konec se závažíčky, přehnali jste to a dali jich moc.

Pokud chcete vidět tento postup v praxi, mrkněte na video níže.

 

 

Vyvážím kolo stejně dobře jako v pneuservisu?

Ano stejně dobře a jestli si dáte záležet, dost možná i lépe a přesněji. Pokud budete vyvažovat poprvé, věnujte jen dostatek času všem jednotlivým krokům. Aby to nebylo jen "jedna paní povídala", mrkněte se na video níže jak vyvažuje kola firma Pirelli na Britském superbikovém šampionátu. Jedná se úplně o stejný postup

Statické vs. dynamické vyvážení

Dynamické vyvážení se běžně používá u automobilů a to z důvodu bočního (letmého) uložení kola. U motorek běžné konstrukce, kdy má kolo průchozí osu a je upnuté po obou stranách v nohách tlumičů nebo v patkách kyvné vidlice, nemá dynamické vyvážení význam a není náhodou, že i třeba supersporty v MotoGP mají kola vyvážená pouze staticky. 

Výjimku tvoří pouze motorky s letmým uložením kol - např. BMW GS 1200, Moto Guzzi Stelvio 1200 atd. V tomto případě není od věci zajet do pneuservisu a nechat kola vyvážit dynamicky.

 

Jaká použít závaží? Nalepovací? Na drát? Olovo? Ocel?

Můj názor je takový, že pokud to jde, použil bych olovo. Na motorky je ještě běžně k sehnání a díky mnohem větší hustotě (11 340kg/m3 u olova vs. 7 850kg/m3 u oceli) vám stačí pouze 70% závažíček. Tedy nebudete mít na ráfku 10cm dlouhý proužek, ale pouze 7cm. 

Pokud máte lité ráfky bez výpletu, budete si muset vystačit pouze s nalepovacími závažíčky. Na druhou stranu dělají se chromovaná i černá, takže se dají poměrně dobře "schovat". Závaží nalepte co nejblíže středu a ideálně symetricky na obě strany ráfku.

Pokud máte ráfky s výpletem, je čistě na vás, čemu dáte přednost. Závažíčka na drát se ne každému líbí, ale můžete je použít opakovaně. Sice jsou prodávaná jako jednorázová, ovšem když je opatrně rozevřete šroubovákem, tak poslouží i napříště. Stačí koupit nějaký základní rozsah a vystačí vám v pohodě na 2-3 sady.

 

Autor článku: Radek Novák